Udostępnij:

PLECAK PEŁEN EMOCJI

Zmiana przedszkola na szkołę to wyzwanie zarówno dla rodzica jak i dziecka. Dorosły ma własne przekonania na temat edukacji, wspomnienia z czasów swojej nauki oraz obawy o przyszłość. Dziecko zaś stoi przed wielką niewiadomą. Co może wspierać ten ważny czas?

Początkiem wspierania dziecka może być uporządkowanie własnych emocji i myśli związanych z tym wydarzeniem. Pamiętajmy, że wrażliwość dziecięca jest niezwykle czuła na pozawerbalne sygnały. Nasz niepokój, negatywny stosunek do edukacji lub nadmierne oczekiwania wobec niej mogą przełożyć się na reakcje dziecka takie jak opór, lęk, regresja czy zwiększona czujność. Sprawdź co Ty czujesz w związku z tym, że twój syn lub córka właśnie wkraczają w etap większej samodzielności jaką jest podróż szkolna.

Początkiem wspierania dziecka może być uporządkowanie własnych emocji i myśli związanych z tym wydarzeniem. Pamiętajmy, że wrażliwość dziecięca jest niezwykle czuła na pozawerbalne sygnały. Nasz niepokój, negatywny stosunek do edukacji lub nadmierne oczekiwania wobec niej mogą przełożyć się na reakcje dziecka takie jak opór, lęk, regresja czy zwiększona czujność. Sprawdź co Ty czujesz w związku z tym, że twój syn lub córka właśnie wkraczają w etap większej samodzielności jaką jest podróż szkolna.

Kiedy już upewnimy się, że nie projektujemy na dziecko własnych emocji będzie nam łatwiej otworzyć się na rozpoznanie i przyjęcie tego, co ono czuje w związku z tą zmianą. Czy jest to ekscytacja, strach, radość, niepokój, stres, a może wszystko naraz? Warto pozwolić dziecku przeżywać wszystkie emocje i dać sygnał, że to zupełnie normalne, kiedy przeżywamy ważne dla nas momenty. Zamiast na siłę przekonywać dziecko, że nie ma się czego bać lepiej oswoić ten strach czyniąc go bardziej znajomym. Można o nim porozmawiać i poznać jaki on jest, ułożyć o nim bajkę, namalować go, a także opowiedzieć o sytuacji, w której my się stresujemy i nazwać co nam wtedy pomaga. Istotą jest aby dziecko wiedziało, że nie musi ukrywać czy tłamsić lęku, żeby zadowolić świat i być dzielnym. Docenianie autentyczności przynosi więcej korzyści niż nagradzanie dzielności za wszelką cenę.

Pomocne w podróży do nowego etapu może być wypakowanie z plecaka oczekiwań i umówienie się na to, że choć oboje nie wiecie jak będzie w szkole, to będziecie wspólnie kolekcjonować nowe przeżycia jak zdjęcia z wakacji. Wzmocnij w dziecku przekonanie, że zawsze będzie mogło liczyć na twoje wsparcie. Choć szkoła to jego obowiązek, a nie Twój, to chętnie mu pomożesz i z ciekawością przyjmiesz wszystkie wrażenia, które przyniesie ze szkoły nie oceniając ich.

Częstym błędem dorosłych jest mylenie motywowania dziecka ze straszeniem go np. poprzez tworzenie wyobrażeń o szkole i nauczycielach, wywieranie presji na zmianę zachowań dziecka przed pójściem do szkoły lub zakładanie z góry z czym dziecko sobie poradzi, a z czym może mieć trudności. Takie zachowania naruszają wolność dziecka i naturalną jego reakcją może być bunt lub lęk przed zmianą. Pozostawanie w tu i teraz, koncentrowanie się na chwili obecnej pozwoli cieszyć się wspólnym wybieraniem zeszytów i ołówków zamiast wspierać lawinę obaw i wyobrażeń.

Kiedy dziecko będzie pakowało do plecaka kolorowe kredki, ty swój wzbogać o takie skarby jak:
– otwartość na przyjmowanie emocji, trosk, sukcesów i porażek,
– pomysły na wspólne odreagowywania stresu w ruchu, zabawie, rozmowie,

– szczerość, akceptację , wyrozumiałość,
– uwzględnianie różnych perspektyw rodzicielskiej, dziecięcej i pedagogicznej,
– umiejętność sięgania po pomoc w sytuacjach trudnych,
– spokój i ciekawość nowej przygody, która zaprowadzi twoje dziecko do nieznanych lądów zawodowych.

Powodzenia i udanej podróży!

Szukaj w innych artykułach po frazie: