Udostępnij:

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ NASZYCH DZIECI?

Czym nakarmić mózg małego dziecka?

Doświadczenia zmysłowe są fundamentem optymalnego rozwoju mózgu dziecka. Dzięki nim tworzą się połączenia nerwowe, których jakość przekłada się na umiejętności malucha. Jak wspierać tak ważne wyposażenie, jakim jest tworzące się „okablowanie” mózgowe?

Mózg dziecka niczym gąbka wchłania wszystko co dociera do niego z otaczającego go świata. Okres od narodzin do szóstego roku życia to najważniejszy i najbardziej intensywny czas rozwoju mózgu, który rośnie i tworzy sieć połączeń nerwowych. To taka mapa, która pomaga nam rejestrować i porządkować informacje o świecie, uczyć się na podstawie doświadczeń i reagować na otoczenie. To właśnie w tym okresie rodzice mają największy wpływ na dzieci, ponieważ zarejestrowane doświadczenia silnie zapisują się jako wzorce i utrwalają dane połączenia. Dlatego warto zadbać o jakość, ilość i ładunek emocjonalny, napływających bodźców. Oto kilka wskazówek:

  • Dostarczaj dziecku bodźców, które pomagają mu uczyć się świata, jak np. dźwięki, kształty, kolory. Pamiętaj, że nie zawsze muszą to być komercyjne, interaktywne zabawki. Do sensorycznej stymulacji wystarczą też kuchenne produkty jak groch, mąka, kasza. Nauka kształtów i kolorów może odbywać się w naturze w oparciu o liście, kamienie czy kwiaty.

Zachowaj umiar w liczbie napływających z otoczenia bodźców jednocześnie. Kiedy dochodzi do przestymulowania dziecka, może ono stać się nadmiernie pobudzone, nerwowe, płaczliwe lub senne. Kiedy zdarza się to sporadycznie i towarzyszy temu reakcja rodziców, którzy przywrócą poczucie bezpieczeństwa nic złego się nie dzieje. Kiedy jednak dziecko jest stale narażone na hałasy, bycie w tłocznych miejscach lub częstą ekspozycję na ekrany telewizora czy komputera, jego mózg jest ciągle pobudzany. Może to przełożyć się na trudności w skupianiu uwagi, uczeniu się, wyciszaniu się, niepokój, nieumiejętność funkcjonowania bez silnych wrażeń i intensywnych bodźców.

  • Dbaj o momenty wyciszenia Twojego i dziecka. Przerwy są niezwykle ważne dla mózgu, aby zintegrować wrażenia z czasu zabawy, kontaktu i aktywności. Umiejętność relaksu, przechodzenia w stan odpoczynku, snu to jeden z filarów zdrowia. Poszukajcie wspólnie co pomaga Wam osiągać ten stan. Może sama zmiana Twojego tonu głosu na spokojniejszy i wolniejszy, wspólne kołysanie, dotyk lub delikatne odgłosy natury.

Pamiętaj, że dziecko jest bardzo wrażliwe na emocjonalny przekaz i kiedy rozmawiasz z kimś w jego towarzystwie to mimo iż nie rozumie ono waszego dialogu odbiera wyraźnie tonację i emocje. Kiedy denerwujecie się na siebie, intensywnie gestykulujecie lub krzyczycie dla dziecka jest to informacja o zagrożeniu i wprowadza jego organizm w stan alarmu. Dlatego kłótnie dorosłych nie powinny odbywać się przy dziecku nawet kiedy jest ono bardzo malutkie i nie wie czego dotyczą.

Szukaj w innych artykułach po frazie: